Egy szupersportkocsi fajlagos teljesítménye...

2014. 07. 01.
Egy szupersportkocsi fajlagos teljesítménye és egy kisautó fogyasztása egy autóban?

A Ford Fiesta új, 140 lóerős motorja minden idők leghatékonyabb 1,0 literes sorozatgyártású erőforrása, amelynek teljesítmény/lökettérfogat aránya jobb, mint a Bugatti Veyroné vagy a Ferrari 458 Speciale modellé: optimalizált beállításainak köszönhetően az Év Motorja díjat kétszer is elnyerő erőforrás teljesítménye 12 százalékkal nőtt, miközben üzemanyag-fogyasztása 4,5 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 104 g/km, és kétszer akkora literteljesítménnyel működik, mint elődje, az 1,6 literes, 100 lóerős blokk, ami alig 10 évvel ezelőtt még a sportos Fiesta S változatot hajtotta A Fiesta Red és Black Edition most bemutatkozó, 140 lóerős motorja 9 másodperc alatt gyorsítja az autót 100 km/órára; a végsebesség 201 km/óra; a 180 Nm-es forgatónyomaték már 1.400 1/perc fordulattól rendelkezésre áll.


A Ford Fiesta új, 140 lóerős motorja minden idők leghatékonyabb 1,0 literes sorozatgyártású erőforrása, amelynek fajlagos teljesítménye jobb, mint a Bugatti Veyron vagy a Ferrari 458 Speciale szupersportkocsiké. A Ford 1,0 literes EcoBoost motorja 2012-ben és 2013-ban is elnyerte az Év Motorja címet; a blokk új, átkalibrált változata 12 százalékkal nagyobb teljesítményt nyújt a Ford Fiesta Red Edition és Fiesta Black Edition modellekben, amelyek lenyűgözően újszerű stílussal és élvezetes menetdinamikával jelennek meg az Európai piacokon. A motor több mint kétszer akkora literteljesítménnyel működik, mint elődje, az 1,6 literes, 100 lóerős blokk, ami alig 10 évvel ezelőtt még a sportos Fiesta S változatot hajtotta, ugyanakkor fogyasztása és CO₂-kibocsátása több mint egyharmadával javult: a Fiesta Red és Black Edition modellváltozatok üzemanyag-fogyasztása 4,5 l/100 km, CO₂-emissziójuk* pedig 104 g/km.

“A teljesítmény-lökettérfogat arány magasabb, mint a nemrégiben, 2010-ben még a világ leggyorsabb közúti autóját hajtó motor esetében, sőt kétszeres az egy évtizeddel ezelőtti blokkhoz képest – ami jól mutatja, milyen hatalmas lépéssel jutottunk előbbre az 1,0 literes EcoBoost erőforrások tervezése során.” - fogalmaz Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke. “E teljesítményközpontú kialakításnak köszönhető a Fordok lenyűgöző vezetési élménye, ami a mai fogyasztó elvárásoknak megfelelően alacsony üzemanyag-fogyasztással párosul.”

A Ford 1,0 literes EcoBoost motorjában turbótöltés, Kettős, Függetlenül Változó Szelepvezérlés (Ti-VCT), és nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés biztosítja a nagy teljesítmény és a mérsékelt fogyasztás páratlan kombinációját. A kompakt, kis tehetetlenségű turbótöltő akár 248 ezret is pöröghet percenként (ez másodpercenként több mint 4 ezer fordulatot jelent, ami majdnem kétszerese a 2014-es Formula 1-es autók motorjában alkalmazott turbótöltők fordulatszámának), és 2,6 bar töltőnyomást biztosít; ez még annál a nyomásnál is nagyobb, mint ami egy Ford Fiesta gumiabroncsait felfújásához szükséges. A töltőnyomás-vezérlés, a Ti-VCT, a közteslevegő-hűtő, a gázparancs-vezérlés és a gyújtásidő átkalibrálásával a teljesítmény 125-ről 140 lóerőre nőtt, a 180 Nm-es nyomatékcsúcs pedig már 1400-5000 1/perc közti fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll, így a Fiesta Red és Black Edition 9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a végsebesség pedig 201 km/óra.

“Az 1,0 literes EcoBoost blokk modern kialakítását az is bizonyítja, hogy a motor 140 lóerős teljesítményének eléréséhez mindössze egyetlen mechanikai változtatásra volt szükség: a nagyobb nyomás miatt egy új hengerfej-tömítést kellett alkalmaztunk.” - magyarázza el Andrew Fraser, a Ford Európa benzinmotor-kalibrációs managere. „A 7 cm átmérőjű dugattyúk gyújtási nyomatékcsúcsa 124 bar, ami nagyobb nyomást jelent, mintha egy teljesen kifejlett, 5 tonnás afrikai elefánt egy üdítős doboz tetején álldogálna.”

A Ford európai szakértői – köztük a németországi Európai Kutatási és Fejlett Tervezési Központ, valamint az angliai Dunton Műszaki Központ mérnökei – által kifejlesztett motor kompakt öntöttvas blokkja olyan kicsi, hogy akár egy utasszállító repülőgép felső poggyásztartójába is beférne. Az erőforrás alumínium hengerfeje és integrált kipufogó-leömlője mérsékli a kipufogógáz hőmérsékletét, optimális üzemanyag-levegő arányt biztosítva. A hagyományos háromhengeres motoroknál megszokott egyenetlen járást innovatív lendkerék és ékszíjtárcsa simítja ki. A belső súrlódást speciális bevonatú dugattyúkkal, kis feszességű dugattyúgyűrűkkel, alacsony súrlódású hajtókar-tömítéssel és olajfürdős vezérműszíj-kialakítással sikerült mérsékelni. A változó lökettérfogatú olajpumpa a mindenkori igényhez igazítja a kenés mértékét és az olajnyomást, tovább csökkentve ezzel az üzemanyag-fogyasztást. 2014 első negyedévében a Fiesta-vásárlók közel 30 százaléka választotta a Ford 1,0 literes EcoBoost erőforrását; ugyanebben az időszakban a Fiesta bizonyult Európa legkelendőbb kisautójának – akárcsak a teljes 2013-as és 2012-es esztendőben. Az 1,0 literes EcoBoost motor a Fiesta mellett még kilenc másik modell – a Focus, a B-MAX, az EcoSport, a C-MAX és Grand C-MAX, a Tourneo Connect, a Tourneo Courier, a Transit Connect és a Transit Courier – kínálatában is megtalálható, sőt idén a vadonatúj Mondeo motorpalettáján is megjelenik majd. A 140 lóerős, 1,0 literes EcoBoost motorral felszerelt Fiesta Red Edition and Fiesta Black Edition modellek még idén megjelennek a márkakereskedésekben.

Márkakereskedés hírei

Aktuális ajánlatok

Legfrissebb akciók Fitohorm Autóház

Márkakereskedés hírei

Legfrissebb hírek Fitohorm Autóház